Wat is het?

Pijn in een of beide borsten is een vaak voorkomende klacht bij vrouwen. Soms voelen zij of hun partner een zwelling of knobbeltje in de borst. Dit kan grote ongerustheid veroorzaken. Omdat het zeer vaak gaat om goedaardige aandoeningen, zal men steeds starten met een klinisch onderzoek van beide borsten. Zowel het onderzoek als het bevoelen van de borsten en het omliggend klierweefsel is belangrijk.

Bij de controle zal de arts letten op huidintrekkingen, huidverharding, vocht- of bloedverlies uit de tepel, etc. Hij bevoelt het borstklierweefsel volgens een vast patroon. Eventuele knobbeltjes zal de arts beoordelen op hun grootte, vorm, hardheid en beweeglijkheid (vast aan de huid of niet). Het waardeoordeel hangt sterk af van de fase van de menstruele cyclus. Het borstonderzoek vindt best zo’n tien dagen na de menstruatie plaats. Daarnaast bevoelt de arts ook de oksels en de regio boven het sleutelbeen. Daar liggen namelijk de lymfeklieren die in nauw verband staan met het borstklierweefsel.

Op basis van de resultaten van dit klinisch onderzoek zal de arts beslissen of verder technisch onderzoek, zoals een mammografie en/of een echografie, noodzakelijk is.

Wat is de oorzaak van een pijnlijke knobbel in de borst?

Wanneer u een knobbel in uw borst ontdekt, kunnen daar verschillende oorzaken aan ten gronde liggen. De medische term voor een goedaardige knobbel in de borst zijn abces, cyste en fibroadenoom.

De knobbel(s) die u in uw borst voelt kan diverse oorzaken hebben. Afhankelijk van de oorzaak kan een knobbel verschillen van uiterlijk of anders aanvoelen en in sommige gevallen vergezeld gaan van andere symptomen.

Abces

Een abces in de borst ontstaat wanneer er pusvorming in de borst plaatsvindt. Het abces kan zich ontwikkelen als gevolg van een bacteriële infectie, wanneer bacteriën het borstweefsel binnendringen of wanneer de melkgangen geblokkeerd raken.

Cyste in de borst

Een cyste is een van de meest voorkomend oorzaken van een knobbel in de borst. Cysten zijn net als een abces met vocht gevulde knobbels welke onder de huid ontstaan. De grootte kan variëren van het formaat van een pinknagel tot een aantal centimeter. Omdat een cyste met vocht gevuld is voelt deze zacht en beweeglijk aan. Sommigen omschrijven een cyste al seen druif,; glad en met een duidelijke rand.

Fibroadenomen

Een fibroadenoom is een knobbel in de borst dat zich buiten de melkklieren ontwikkelt. In kleine gedeelten van de borst groeien nieuwe klieren en melkgangen onregelmatig boven de melkklieren waardoor een knobbel ontstaat die onder de huid gevoeld kan worden.

Lees meer hier:
Bevolkingsonderzoek borstkanker | Stichting tegen Kanker